Nieuws > LTM 610 na bijna 10 jaar terug in Limburg

Op zaterdag 9 maart keerde trammotorwagen ‘LTM 610’ na bijna 10 jaar in bruikleen te zijn gegeven terug naar het depot van de ZLSM in Simpelveld.

Het is niet bij iedereen bekend dat de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij, exploitant van de Miljoenenlijn, naast stoom- en dieselmaterieel, ook een elektrische tram in haar museumcollectie heeft. Het betreft trammotorwagen 610 van de vroegere Limburgsche Tramweg Maatschappij (LTM), die tussen Kerkrade, Heerlen en Sittard dienst heeft gedaan van 1931 tot 1950.

Na de opheffing van de LTM in 1950 kwam de tram in bezit van de Haagsche Tramweg-Maatschappij (HTM). Vanaf 1951 werden de eerste ‘Limburgers’, zoals het van de LTM overgenomen materieel in Den Haag zou gaan heten, in dienst gesteld op het traject Den Haag – Wassenaar. Na de buitendienststelling in 1965 en enkele omzwervingen doorheen heel Nederland, kwam de tram terecht in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Na de verbouwing van het Spoorwegmuseum was er geen plaats meer voor de 610 en in november 2005 werd zij geschonken aan de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij.

De LTM 610 is in 2010 is op verzoek in bruikleengegeven aan de Tramwegstichting in Den Haag. Hier werd ze teruggebracht in de staat die ze destijds heeft gehad bij de HTM, dit alles is voor een evenement van de Tramwegstichting dat in september 2011 werd gehouden bij het Haags Openbaar Vervoer Museum in Den Haag. De tram kreeg in oktober 2017 weer haar oorspronkelijk Limburgse (groene) uiterlijk.

In overleg met de ZLSM is de LTM 610 in 2019 terug gekomen op Limburgse bodem. Hier is ze weer opgenomen in de museumcollectie. Het bestuur van de ZLSM buigt zich momenteel over de toekomstplannen voor dit uniek stukje Limburgse OV-historie.

LTM Tram voor de tunnel van de Miljoenenlijn bij Kerkrade, 5 april 1947 – Foto J. Voerman

 

Aankomst LTM 610 in Simpelveld – Foto Camiel Willems

6 reacties op “LTM 610 na bijna 10 jaar terug in Limburg”

  1. Aad Griffioen

    In mijn ” jeugdjaren” reed, ik met mijn ouders, met o.a Tram 610 naar Voorburg.
    Na een tip, ben ik in Heerlen geweest, om de toen groene 610 te fotograferen.
    Dat was het begin van mijn hobby.

    Na mijn mening, hoort een museumstel te rijden.
    Dat kan o.a. In Den Haag, waar mooie trems zijn behouden, en rijdbaar gemaakt, zie ook de ” Blauwe Trams” en collectie HTM trams
    Naar mijn mening hoort de 610, niet nutteloos te staan roesten in loods Simpelveld

    Denk maar is aan de NS Eloks 1100- en die nutteloos staan te roesten bij de SGB Goes
    Sorry, wat zijn nu uw plannen???

    Beantwoorden
    • Aad Griffioen

      Zie boven

      Beantwoorden
    • Jasper

      Dag Aad,
      Dank voor uw reactie.
      Hoewel de 610 op dit moment niet rijvaardig is, zal de tram zéker niet gaan wegroesten in ons depot. Zoals in het artikel te lezen is, is het bestuur van de ZLSM zich momenteel over de toekomstplannen aan het beraden. Ze is bezig met uiteenlopende plannen om het tramstel een waardige museumfunctie te geven. Details daarover kunnen we in dit stadium nog niet bekend maken.

      Met vriendelijke groet,
      Jasper
      Miljoenenlijn

      Beantwoorden
  2. Piet Genders

    Dat had M.Dreuw nog moeten meemaken. Dat was de oogappel voor hem en enorm op verheugd.

    Beantwoorden
  3. Laurentius van B

    Het is jammer dat de het HOVM geen limburger tram in eigen bezit heeft. Zou zo leuk zijn als deze er was en er mee naar Voorburg kon worden gereden. Neem een voorbeeld aan de Tramweg stichting die nu bezig zijn een tweelingstel 619-620 weer op de3 rails te brengen. Succes!!!!

    Beantwoorden
  4. MICHEL

    IK weet zeker dat de ltm tram goed onderhouden wordt.en nog gefeliciteerd dat jullie volgend jaar waarschijnlijk weer naar valkenburg kunnen rijden.(gelezen in dagblad de limburger en zlsm twitter)

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Trammotorwagen ‘LTM 610’ keerde na bijna 10 jaar in bruikleen te zijn gegeven terug naar het ZLSM-depot…

koop uw kaartjes online!