Nieuws > 52-Update-27 januari t/m maart 2020

Revisie 52 532 januari t/m maart 2020

Tekst: Roderick Toxopeus en Roxanne Lenzen

Sinds onze laatste update is er een hoop veranderd in de wereld. Het coronavirus treft alles en iedereen, dus ook de Miljoenenlijn. Ons museum is gesloten voor bezoekers en onze E2 1040, rijtuigen en railbus wachten samen met alle vrijwilligers in spanning het moment af dat het weer veilig is om reizigers te verwelkomen.

Maatregelen coronavirus
In onze werkplaats houden wij ons natuurlijk ook aan de landelijke adviezen en maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Waar mogelijk gaan de werkzaamheden door, met de nodige beperkingen en aanpassingen die bij de omstandigheden van deze tijd passen. Veiligheid en gezondheid staan bij ons zoals altijd voorop! Dit alles heeft natuurlijk gevolgen voor de vooruitgang van de werkzaamheden en in het bijzonder de revisie van de 52 532. Bepaalde plannen zijn voor nu noodgedwongen op een laag pitje gezet en zullen opgepakt worden zodra de situatie het weer toelaat.

Een kijkje achter de poort
Gelukkig is er in de eerste maanden van het jaar al veel werk verzet en doordat het nu rustiger is, heeft onze chef werkplaats wat meer tijd gehad om in de pen te klimmen en een nieuwe update te schrijven. Zo kunnen we iedereen, nu onze deuren voorlopig gesloten zijn, toch een kijkje achter de poort geven 😊

Werkzaamheden aan de locomotief

Om te beginnen hebben we in de weken voordat de coronacrisis begon een enorme mijlpaal in de revisie bereikt – onze 52 532 staat inmiddels al op drie assen!
Natuurlijk is aan het plaatsen van de assen een hoop voorbereidend werk voorafgegaan. In onze vorige update schreven we al uitgebreid over het gieten en bewerken van de koppelaslagers eind 2019.

Schrapen van de lagers

De eerste weken van dit jaar zijn we druk bezig geweest met het verder bewerken van alle gegoten koppelaslagers. Na het bewerken van het witmetaal, hebben we nog smeergroeven en schuine kanten gefreesd aan de scheensponningen.

Hierna zijn de lagers op maat geschraapt. Ook weer zo’n precisiewerkje waar ruim de tijd voor genomen moest worden. Dit ging als volgt:

Van elk lager is vooraf steeds de juiste maat bepaald door de astap in te smeren met traceerlak (Pruisisch blauw) en het lager vervolgens op de as te zetten, heen-en-weer te bewegen en er daarna weer af te halen. Doordat de traceerlak niet opdroogt, laat het een blauwe afdruk achter op het witmetaal op de plaatsen waar het in contact komt met de astap. Zo konden we steeds precies het contactoppervlak op het lager zien.

Het is de bedoeling dat het contactvlak op het lager uiteindelijk een ovale vorm heeft, zodat het lijkt op een doorsnede van een ei. Het gedeelte dat buiten het gewenste contactvlak valt, wordt weggeschraapt totdat de juiste vorm overblijft. Zo hebben we de lagers van de eerste drie assen voorbereid.

geschraapt lager
Een geschraapt lager waarop de ovale afdruk met Pruisisch blauw te zien is. Foto: Jan Scholtes

Mangoldlagers

Daarnaast is er ook doorgewerkt aan de draaglagers en de steunlagers van de Mangoldlagers voor de drijfas. Deze zijn inmiddels ook gegoten en bewerkt. We zijn erg tevreden met het resultaat! Hieronder een kijkje in het proces:

steunlagers mangold gegoten
De gegoten steunlagers van het Mangoldlager in de mal. Foto: Roderick Toxopeus

 

mangoldlager uitdraaien
Het eerste Mangoldlager wordt uitgedraaid. Foto: Jan Scholtes

 

radius mangold lager begin
Het maken van de radius aan de kraag van het Mangoldlager Foto: Jan Scholtes

 

radius 2 mangold lager
De radius is bijna klaar. Foto:Jan Scholtes

 

Resultaat
Het bewerkte Mangoldlager. Foto: Jan Scholtes

 

scheensponningen frezen
Het frezen van de scheensponningen van het Mangoldlager. Foto: Roderick Toxopeus

 

mangoldlagers gereed
Beide Mangoldlagers zijn inmiddels klaar. Foto: Roderick Toxopeus

 

Gewijzigde plannen

Het was in eerste instantie de bedoeling om te wachten met terugplaatsen van de assen tot het werk aan de achterste vier assen afgerond zou zijn. Dit is echter anders gelopen dan gepland: door werkzaamheden aan de railbus is het terugplaatsen van de assen in een stroomversnelling geraakt.

De railbus heeft namelijk een tijdje op de aardwind gestaan voor een aswissel. Toen het werk aan de railbus klaar was, hadden wij inmiddels al drie assen van de 52 532 zover klaar dat ze terug onder het frame geplaatst konden worden.
Eind 2019 waren we al begonnen met het terugplaatsen van het remwerk, de veerevenaars en de veerhangers. Deze klus was inmiddels ook al zover klaar, dus eigenlijk hield niets ons tegen om deze assen al te plaatsen. Omdat de aardwind toch al open was, hebben we dus besloten hier dankbaar gebruik van te maken!

Een echte locomotief
Eerst werden van alle drie de assen de aspotten met de draagveer en het smeerkussen weer op hun plaats gemonteerd.

 

plaatsen aslagers
De aspotten worden op hun plaats getild. Foto: Roxanne Lenzen

 

monteren veerhanger
De veerhangers worden gemonteerd. Foto: Roxanne Lenzen

 

aslagers gemonteerd
De eerste as is klaar. Foto: Jan Scholtes

 

Vervolgens zijn op zaterdag 29 februari de eerste twee assen in het frame geplaatst en een week later volgde de derde as. Een mijlpaal waar we met zijn allen erg trots op zijn!

De 52 532 is gereed om verplaatst te worden richting de aardwind. Foto: Roxanne Lenzen

 

De eerste as wordt voorbereid op de plaatsing. Foto: Roxanne Lenzen

 

Het plan de campagne wordt besproken. Foto: Roxanne Lenzen

 

Daar gaat de eerste as richting de locomotief. Foto: Roxanne Lenzen

 

De as wordt met behulp van de aardwind op zijn plek getild. Foto: Roxanne Lenzen

 

De chef-werkplaats ziet erop toe dat alles goed verloopt. Foto: Roxanne Lenzen

 

aanzicht aardwind
Het indrukwekkende aanzicht vanuit de aardwind. Foto: Roxanne Lenzen

 

Nog twee keer dezelfde oefening en twee zaterdagen verder is dit het langverwachte resultaat: de loc staat op drie assen! Foto: Roxanne Lenzen

 

Na een lange periode van nauwkeurig meten, rekenen en reviseren zien we nu eindelijk resultaat van al onze inspanningen. En met de drie assen eronder begint onze 52 532 langzaam weer op een echte locomotief te lijken.

Tegenvallers

Het oorspronkelijke plan was om de loc eind april weer op al haar assen te hebben staan, maar dat was voordat de coronacrisis begon. Bovendien hebben we ontdekt dat een aantal cruciale onderdelen van het Krauss-Helmholtz Lenkgestell en de verbinding met de eerste koppelas totaal versleten zijn. Hierover zullen we meer vertellen in een volgende update.

Boerderijdeuren

Ook is er hard gewerkt om de deuren van het machnistenhuis te transformeren naar zogenaamde boerderijdeuren, zodat de bovenste helft apart opengeklapt kan worden (zo’n deur noemen we in het Limburgs een ‘gaar’). Dit hadden we gezien bij de 52 6106 en onze stokers en machinisten vonden dit ook heel praktisch. De deuren zijn in twee helften verdeeld en slecht plaatwerk is vervangen. Daarna heeft onze houtbewerker de binnenzijde helemaal vernieuwd. Het resultaat mag er zeker zijn! Inmiddels zijn ook de nieuwe plaatdelen voor het machinistenhuis besteld, dus langzaam maar zeker vordert dat project ook steeds meer.

houtbewerker bezig
Onze houtbewerker werkt aan de boerderijdeuren. Foto: Roxanne Lenzen

 

complete deur
Het resultaat in de primer. Foto: Roxanne Lenzen

 

deur in machinistenhuis
De eerste boerderijdeur op zijn plaats. Foto: Roderick Toxopeus

 

Tenslotte is ook de constructie van de luchtkleppen inmiddels weer aan de asbak gemonteerd.

constructie voor luchtkleppen
De constructie van de luchtkleppen zit ook weer op zijn plek. Foto: Roderick Toxopeus

 

Werkzaamheden aan de tender

Het werk aan de tender is natuurlijk ook gewoon doorgegaan. Na het positieve non-destructief scheurenonderzoek waar we in de vorige update over schreven, is het voorste draaistel van de tender gespoten. Het ziet er weer uit als nieuw!

spuiten draaistel
Het draaistel van de tender wordt voorzien van zijn toplaag. Foto: Roxanne Lenzen

 

draaistel in verf
Het resultaat – als nieuw! Foto: Roxanne Lenzen

 

Daarnaast wordt ook hard gewerkt aan het spuiten van de binnenzijde en de bovenkant van de tenderbak.

schilderwerp tenderbak
De tenderbak wordt ook vakkundig van een toplaag voorzien. Foto: Roxanne Lenzen

7 reacties op “52-Update-27 januari t/m maart 2020”

  1. Miriam Steinbusch

    Voor mij klinkt dit allemaal als abracadabra maar ik vind het geweldig wat jullie paraat spelen, complimenten dames en heren!

    Beantwoorden
  2. Wh Westerman

    Mooi werk en het ziet er weer mooi uit, ik heb de opbouw van de loc 23023 ook gezien en ik kwam er vaak. Ik wens jullie veel succes met het opbouwen van de loc.

    Beantwoorden
  3. Theo Smeets

    Voortreffelijk bezig,veel succes bij de volgende werkzaamheden.

    Beantwoorden
  4. frank

    Hoi allemaal,

    Heel mooi werk ik ben trots op jullie allemaal. Is heel jammer dat die corona shit heerst, dan kon het hele werk gewoon door gaan.

    Beantwoorden
  5. Annet

    Ach wat hopen wij toch dat we ergens weer in aanmerking kunnen komen voor een coronaproof ritje.

    Beantwoorden
  6. Ger Jaminon

    Beste mensen ik ben elke keer bij het vermelden van nieuwe info benieuwd hoe ver men weer is gevorderd met de opbouw van het toekomstige parade paard van de ZLSM. Heb veel bewondering voor de mensen, maar zeker de kennis die zij hebben om deze trein vanuit het niets weer op te bouwen tot een prachtig en rijvaardig exemplaar. Voor nu en de nabije toekomst wens ik iedereen nog veel bouw succes. Groeten uit Wijlre.

    Beantwoorden
  7. Luuk

    In welke kleurstelling word de loc geschildert?

    Beantwoorden

Plaats een reactie