Nieuws

Stichting ZLSM presenteert 6 speerpunten voor de toekomst

De Stichting Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij, exploitant van de Miljoenenlijn, heeft voor de nabije toekomst 6 doelen opgesteld:

  1. Door het herinrichten van de stationsomgeving en het toevoegen van gepaste “Leisure functies” de stationsomgeving laten uitgroeien tot een Destiny voor toeristen en eigen inwoners. Dit mede in relatie met de geplande aanleg van twee majeure fietsroutes: de Leasure Lane en de Kalkland Baan.
  2. Het uitbouwen van de museale- , vergader- en educatieve functies door de herbouw van voormalige de westvleugel van het station Simpelveld. We mikken hierbij ook op het realiseren van een infocentrum voor de bezienswaardigheden langs beide fietsroutes en ook aan het uitbouwen van de verbinding met het mijnverleden en het Mijnmuseum in Heerlen.
    Inbrengen van kennis en ervaring in de nieuwe Coöperatie Erfgoed Limburg: ZLSM is een brok historie maar kan ook anderen helpen met hoe je erfgoed kunt laten behouden door vrijwilligers en er een toeristische attractie van kunt maken.
  3. De ZLSM blijft zich beroepen op haar recht om naar Station Valkenburg te mogen rijden via de hoofdlijn. Wij mogen niet het slachtoffer worden van een verkeerde interpretatie van de Europese wetgeving en laten ons niet terugdringen in een reservaat.
  4. Het bieden van een toekomstperspectief voor mensen zonder werk. Denk aan statushouders en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We dagen overheden en instanties uit deze handschoen samen met ons op te pakken.
  5. Het samen met de Stichting VOBULA uitbouwen van werkvakanties voor vrijwilligers, die zich inzetten voor het behoud van de unieke flora en fauna rond de Miljoenenlijn.
  6. Het verder professionaliseren van onze pur sang vrijwilligersorganisatie om de ambities te realiseren en de veiligheid op het spoor te garanderen.

8 reacties

  • René Valk

    Zou een uitwisselingen van vrijwilligers met (inter)nationale vergelijkbare verenigingen jullie geen extra perspectief kunnen bieden ? Heb in een van de uitzendingen van “RailAway” onlangs gezien dat er Nederlandse vrijwilligers bij een van de stoomtreinbanen in Zwitserland / Oostenrijk actief waren gedurende enkele weken in de zomer !

    • Jasper

      Hoi René,
      Dank voor je bericht!
      Grote kans dat je daar toen ook vrijwilligers van de ZLSM/Miljoenenlijn aan het werk hebt gezien 😉 We werken namelijk al veel samen met collega maatschappijen uit binnen- en buitenland, zowel met fysieke werkzaamheden als met uitwisseling van kennis en ervaring.

      ^Jasper
      Miljoenenlijn

  • Frank

    Hoi ZLSM, ziet er netjes uit. Hopelijk zal dat van baanvak Valkenburg door gaan.

  • Marcel

    Ik kijk er vooral naar uit om de DE II-179 te zien meedraaien in de diensten van de ZLSM… 🙂 Die staat voor mijn gevoel al veel te lang aan de kant, zeker nu ook de 186 voor zover mij bekend niet op het hoofdspoor mag…

    • Robbie

      186 komt terug. Mag gewoon op hoofdbaan met atb e. Maar mag niet op ng baanvak. Daar komt verandering in.

  • marco

    Wanneer word de DE II-179 weer eens in de dienstregeling gezet ?
    is zo zonde dat die in de loods staat weg te roesten terwijl die origineel op de lijn heeft gereden

    • Jasper

      Dank voor je vraag Marco! Allereerst: Wegroesten staat het treinstel zeker niet, daar zorgen we wel voor. Maar helaas hebben we geen geld en mankracht om de DE II rijvaardig op te knappen. We leggen de prioriteit momenteel op het rijdend houden van ons huidige rijvaardige materieel én het opknappen van stoomlok 52 532.

      ^Jasper
      Miljoenenlijn

      • David

        De De II is ook inzake techniek een problem. De treinstel is het modernste vuirtoig in onze collectie. Dat bedoelt het heft enkele zaken zoals de elektronica, met welke wij geen ervaringen hebben. Dat bedoelt niet, dat het onmogelijk is, de De II te revidieren, maar ook dat wij hierbij veele mensen voor nodig hebben.

        En op deze moment is, als Jasper het vertellt heft, de 52 de prioriteit, om ook in toekomst de stoomtractie te hebben.

Reageer op dit bericht

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

*

*

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.