Collectie / Materieel
Onze verzameling locomotieven

 

Stoomloc 52 532 Minder
  • Fabrikant: Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft BMAG, vormals L. Schwartzkopff, Berlin
  • Type: Baureihe 52
  • Fabrieksnummer: 13099
  • Bouwjaar: 1943
  • Gewicht: 136 ton
  • Lengte: 20,06 m
  • Asindeling: 1’Eh2
  • Max. snelheid: 80 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Deutche Reichsbahn Geschellschaft, Deutche Reichsbahn (DR)
  • Rijvaardig: Nee, in revisie

Historie

Deze locomotief is in 1943 in dienst gekomen als DRG 52 532.

In 1945 is ze door de Russische strijdkrachten opgeëist en als TE-532 in dienst gesteld.

In 1962 kwam ze bij de Oostduitse spoorwegen terug en werd opgenomen in het REKO programma, waarna ze als 52 8160 verder reed.

In 1994 kwam de loc bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij in Apeldoorn die haar weer het nummer 52 532 gaf.

In 1998 heeft de loc een herstelling gehad waarbij ze is hersteld in de oorspronkelijk staat, dus zonder de typische mengvoorverwarmer op de rookkast. Daarna heeft de loc een aantal jaar gereden.

Op 21 december 2015 is de loc op transport gegaan naar Simpelveld waar de loc een dag later arriveerde. De eigenaar heeft de 52 532 een aantal jaar in bruikleen aan de ZLSM gegeven.

De loc wordt momenteel rijvaardig hersteld.

Stoomloc E2 1040 Meer
  • Fabrikant: Nydgvist & Holm te Trollhättan
  • Type: E2
  • Fabrieksnummer: 939
  • Bouwjaar: 1910
  • Gewicht: 90 ton
  • Lengte: 17,65 m
  • Asindeling: 1’Dh
  • Max. snelheid: 70 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Statens Järnvägar, Zweden
  • Rijvaardig: Ja

Historie

De E2 1040 is in 1910 dienst gekomen als E 1040. De SJ heeft tussen 1908 en 1920 130 stuks van dit type laten bouwen.

In 1937 werd vanwege de onrustige loop bij hogere snelheden besloten om aantal E’s te voorzien van een extra loopas. Vanwege de gewichtsveranderingen werd de ketel 25 cm naar voren verplaatst en werden gewichten gemonteerd op de omloopplaat voor de rookkast om voldoende asdruk te krijgen op de voorloopas. Zo ontstond het 2-8-0 type van SJ als E2. Tevens kon hierdoor de snelheid naar 70 km/h worden verhoogd.

In de periode 1935-1951 werden 90 E’s omgebouwd tot E2. Onze lok werd in 1946 omgebouwd en heeft tevens in 1959 een nieuwe gelaste ketel gekregen.

De E2’s hebben bij SJ tot 1972 dienst gedaan en zijn toen over gegaan in het militair strategisch bestand.

De E2 1040 is in 1998 aan gekocht door de ZLSM en werd per spoor vanuit Zweden, via Duitsland, overgebracht naar Simpelveld. Ze werd daarmee de oudste bij de ZLSM in het bestand staande stoomlokomotief.

De E2 1040 heeft na voltooiing van de ketel van de 1289 ook een grote ketelrevisie ondergaan, waarbij alle klinknagels, hemelankers en een groot deel van de steunbouten zijn vervangen.

In de zomer van 2010, wordt de E2 1040 weer in dienst genomen om haar 100-e verjaardag te kunnen vieren.

Stoomloc E 1090 Meer
  • Fabrikant: Nydgvist & Holm te Trollhättan
  • Type: E
  • Fabrieksnummer: 966
  • Bouwjaar: 1911
  • Gewicht: 50 ton
  • Lengte: 16,65 m
  • Asindeling: D
  • Max. snelheid: 65 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Statens Järnvägar, Zweden
  • Rijvaardig: Nee

Historie

Het type E is gebouwd voor de dienst in lichte personen- en goederentreinen. Tussen 1908 – 1920 zijn er 130 stuks van dit type gebouwd.

De E’s zijn in dienst gekomen met een open machinistenhuis en gas verlichting. Na 1927 zijn alle E’s voorzien van een gesloten machinistenhuis en bij vele is ook de verlichting vervangen door een elektrisch systeem.

Onze E 1090 heeft nog zijn orginele gas verlichting.

Enkele E’s, waaronder de E 1090, hebben in de jaren ’50 nieuwe gelaste ketels gekregen. De E’s hebben tot 1972 dienst gedaan bij de SJ daarna zijn ze over gegaan in het zogenaamde strategisch bestand.

In 1992 werd een deel van dit bestand opgeheven en zo doende heeft de ZLSM de E 1090 in 1994 kunnen aankopen.

De E 1090 is bij de ZLSM in dienst gekomen in 1995 en was de eerste bedrijfsvaardige stoomlocomotief.

 

Foto: Jasper Kroese, 6 juni 2015

Stoomloc B 1220 Meer
  • Fabrikant: Nydgvist & Holm te Trollhättan
  • Type: B
  • Fabrieksnummer: 1036
  • Bouwjaar: 1914
  • Gewicht: 115 ton
  • Lengte: 19,47 m
  • Asindeling: 2’Ch
  • Max. snelheid: 90 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Statens Järnvägar, Zweden
  • Rijvaardig: Nee

Historie

Het type B is gebouwd voor de dienst in zware personen- en exprestreinen. Dit lok type wordt ook wel een zogenaamde ‘tenwheeler’ genoemd en heeft de asindeling 4-6-0 (2C).

Een aantal B’s heeft in de jaren ’50 nieuwe gelaste ketels gekregen.

De B 1220 heeft bij de SJ tot 1970 dienst gedaan en is daarna terecht gekomen in de militair strategische reserve van 1970 tot 1992.

In 1994 is de lok aangekocht door de ZLSM en op 7 juni 2001 is ze weer in dienst gekomen na een uitgebreide revisie.

In 2009 is de 1220 voorzien van ATBe.

In 2012 is een lek in de ketel geconstateerd waarna de loc uit gebruik werd genomen. Een revisie is nog niet gepland.

Stoomloc B 1289 Meer
  • Fabrikant: Nydgvist & Holm te Trollhättan
  • Type: B
  • Fabrieksnummer: 1096
  • Bouwjaar: 1916
  • Gewicht: 115 ton
  • Lengte: 19,47 m
  • Asindeling: 2’Ch
  • Max. snelheid: 90 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Statens Järnvägar, Zweden
  • Rijvaardig: Nee

Historie

Het type B is gebouwd voor de dienst in zware personen- en exprestreinen.

Dit lok type wordt ook wel een zogenaamde ‘tenwheeler’ genoemd en heeft de asindeling 4-6-0 (2C).

Een aantal B’s heeft in de jaren ’50 nieuwe gelaste ketels gekregen.

De B 1289 heeft bij de SJ tot 1970 dienst gedaan en is daarna terecht gekomen in de militair strategische reserve van 1970 tot 1992.

In 1994 is de lok aangekocht door de ZLSM en in 1995 is ze weer in dienst gekomen.

Na een grondige ketelrevisie, waarbij het gehele bodemraam opnieuw is geklonken en de hemelankers zijn vervangen, is de 1289 opnieuw in dienst gekomen in 2008.

In 2009 is de 1289 uitgerust met ATBe.

In 2012 is een lek in de ketel geconstateerd waarna de loc uit gebruik werd genomen. Een revisie is nog niet gepland.

Foto: Gerbrand van Boven, 18 oktober 1995

Stoomloc 8826 Meer
  • Fabrikant: Hunslet
  • Type: J-94 / 8800
  • Fabrieksnummer: 3164
  • Bouwjaar: 1944
  • Gewicht: 49 ton
  • Lengte: 9,24 m
  • Asindeling: Cnt
  • Max. snelheid: 50 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: War Depatement, Nederlandse Spoorwegen, Laura & Julia steenkolenmijnen, Metaalhandel van Raak
  • Rijvaardig: Nee

Historie

De drie-assige stoomlocomotief is als WD 75115 in 1944 gebouwd bij Hunslet. Ze is geleverd aan de Longmoor Military Railway en van daaruit in februari 1945 verscheept naar Frankrijk voor zware rangeerwerkzaamheden in oorlogsdienst. De watertank van de machine heeft de vorm van een zadel en ligt boven op de stoomketel: vandaar de benaming ‘zadeltank-locomotief’.

Na beëindiging van de oorlog werd een aantal zadeltank-locs door de Nederlandse Spoorwegen overgenomen en ondergebracht in de lok-serie 8800. Zo kreeg de lok WD 75115 in juni 1945 het NS nummer 8826. In NS-dienst is de machine gestationeerd geweest in Roosendaal en vervolgens in Rotterdam-Zuid.

Vanaf 1953, met de komst van de dieseltractie in de rangeerdienst, werden alle zadeltank-locs geleidelijk afgevoerd. Onder andere de 8826 werd verkocht aan de steenkolenmijn ‘Julia’ in Eygelshoven. In november 1953 kwam ze daar in dienst onder nummer ‘Julia V’.

Na de integratie van de mijnen ‘Julia’ en ‘Laura’ in Eygelshoven, werden vanaf 1962 alle locomotieven van beide mijnen opgenomen in de nummering van de ‘Laura & Vereeniging’ en kreeg de machine het nummer ‘LV 14’. Hier deed ze dienst tot 31 december 1974. In 1975 werden de ‘LV 13’ en ‘LV 14’ nog enkele malen ingezet tijdens opruimingswerkzaamheden.

Na de mijnsluitingen is de ‘LV 14’ samen met de ‘LV 15’ verkocht aan de metaalhandel Gebr. van Raak in Tilburg, die de machines in bruikleen heeft afgestaan aan de in 1974 opgerichte Stichting Stoomtrein Tilburg Turnhout (SSTT). De machine is voorzien van een Westinghouse-rem en is weer teruggebracht in de kleurstelling van de NS met het oorspronkelijke nummer 8826.

Van 1976 tot september 1981 heeft ze tot het faillisement van de SSTT daar dienst gedaan. In 1982 verhuisde de machine terug naar de firma van Raak, waar ze bij de ingang van het bedrijf geconserveerd werd opgesteld als monument.

Voor de ZLSM was altijd al duidelijk dat naast een aantal grote stoomlocomotieven voor de normale dienstregeling er behoeft was aan een kleinere (rangeer)stoomloc voor het rijden van kleinere treinen.

Er werd dan ook al enige tijd uitgekeken naar een kleine stoomloc, die ook nog enige historische relatie had met het de regio. De NS 8826 die in Tilburg bij de firma van Raak stond heeft altijd onze interesse gehad.

Begin 1998 komt een vertegenwoordiging van de firma van Raak bij de ZLSM en wordt de lok gekocht. Op 23 oktober 1998 wordt tenslotte de lokomotief met een dieplader opgehaald in Tilburg en overgebracht naar Simpelveld.

 

Foto: Fotograaf onbekend, 3 juni 2000

Motorwagen 798-04 (Railbus) Meer
  • Fabrikant: Uerdingen
  • Type: Railbus motorwagen
  • Fabrieksnummer: 62002
  • Bouwjaar: 1956
  • Gewicht: 20,9 ton
  • Lengte: 13,95 m
  • Asindeling: Bo
  • Max. snelheid: 90 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Deutsche Bundesbahn
  • Rijvaardig: Ja

Historie

Jarenlang was de zogenaamde ‘Schienenbus’ een normaal gezicht op de kleinere spoorlijnen in Duitsland. In de jaren ’50 en ’60 werden deze lichte treinen gebouwd als vervanging voor zware stoomtreinen. Dankzij de goedkope productie en exploitatie bleven dankzij de railbus spoorlijnen behouden, die anders niet winstgevend geweest waren. Al snel werden de railbussen liefkozend ‘Nebenbahnretter’ genoemd. Tot aan de jaren ’90 reden deze treinen nog volop, maar de laatste jaren gaat het bergafwaarts met de railbus. Ze voldoen niet meer aan de eisen van de tijd wat betreft snelheid en comfort en ze zijn wegbezuinigd, vervangen door normale bussen of door nieuwe ‘light-rail’-treinen.

Er zijn verschillende types railbussen ( schienenbus ) geweest, de ZLSM beschikt over de ‘krachtigste’ variant, de VT 798 waarbij iedere as haar eigen 6 cililinder, 150 pk sterke Büssing U10 motor beschikt. De oorsprong voor deze variant ligt hem in het feit dat er ook regelmatig goederenwagens ( met name de Von Haus zu Haus goederen wagens ) werden meegenomen, dit bespaarde een extra inzet van een diesellokomotief! De ZLSM was langere tijd aan het zoeken naar een railbus, mede doordat deze in het verleden op de dienst Aaken – Simpelveld – Valkenburg – Maastricht zijn ingezet, en dus op het trace van de ZLSM thuis horen.

In 1995 werden de eerste railbussen van de ZLSM geselecteerd in bw Augsburg, waar na de uitfasering van de railbussen door de DB een verzameldepot was gevestigd. Na de koop werden de railbussen op eigenkracht overgebracht naar Herzogenrath, waarbij ZLSM personeel de railbussen zelf bestuurde onder leiding van een DB Pilot machinist. De reis verliep via Treuchtlingen – Würzburg – Aschaffenburg (tankstop) – Mainz-Bischofsheim – Köln – Aachen – Herzogenrath. Met twee niet-geplande stops ( Indusi ingreep ) en een tankstop werd de hele reis over DB hoofdspoor afgelegd. Op zondagmorgen om 03.10 uur kwam de stam aan in Herzogenrath, 9 uur eerder dan gepland. Kort daarop werden de railbussen overgebracht naar Simpelveld door lok B 1289.

Deze motorwagen beschikt over 56 zitplaatsen en 38 staanplaatsen. De motorwagen wordt ingezet met bijwagen 998-53 en stuurstand wagen 998-51.

Motorwagen 798-09 (Railbus) Meer
  • Fabrikant: Uerdingen
  • Type: Railbus motorwagen
  • Fabrieksnummer: 66555
  • Bouwjaar: 1959
  • Gewicht: 27 ton
  • Lengte: 13,95 m
  • Asindeling: Bo
  • Max. snelheid: 90 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Hochwaldbahn, Deutsche Bundesbahn
  • Rijvaardig: Ja

Historie

De Railbus, bouwserie 798, is door de firma Waggonfabrik Uerdingen, Krefeld-Uerdingen, in samenwerking met de firma MAN Nürnberg en Waggon- und Maschinenbau GmbH Donauwörth en het Bundesbahn-Zentralamt in München ontwikkeld. Hij is bedoeld voor het verkeer op de nevenbanen, maar kan gezien de maximumsnelheid van 90 km/h ook op hoofdlijnen ingezetworden.

Normaal gesproken is de treinsamenstelling een motorwagen, een bijwagen en een stuurstandwagen. De wagens zijn gekoppeld door middel van een schroefkoppeling en lucht- en elektrische koppelingen. De wagens hebben geen overgangen. De maximale treinlengte bedraagt zes wagens. Per motorwagen mogen echter maximaal 2 rijtuigen vervoerd worden.

De motorwagen 798-09 is aangeschaft bij Hochwaldbahn Schienenbusfachwerkstatt, in Hermeskeil en heeft daar een uitgebreide revisie gehad (Hauptuntersuchung).

De motorwagen is op 7 mei 2003 per dieplader overgebracht naar Simpelveld.

Foto: Sander Beijers, 19 maart 2017

Loc 248-08 'Sik' Meer
  • Fabrikant: Werkspoor
  • Type: Locomotor DE200
  • Fabrieksnummer: 698
  • Bouwjaar: 1935
  • Gewicht: 21 ton
  • Lengte: 7,22 m
  • Asindeling: Bo
  • Max. snelheid: 60 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Nederlandse Spoorwegen (NS)
  • Rijvaardig: Ja

Historie

In de jaren 20 van de vorige eeuw waren de Nederlandse Spoorwegen op zoek naar een ‘locomotor’ voor rangeerwerkzaamheden op stations. Uiteindelijk werd na diverse prototypen een serie locomotoren met benzinemotor gebouwd bij Schwartzkopff (103-119) en Werkspoor (120-152). Deze werden in dienst genomen tussen 1930 en 1932.

Na het succes van deze serie werd besloten een zwaardere versie met dieselmotor en electrische overbrenging te ontwikkelen. Een eerste serie van 12 locomotoren werd bij Werkspoor besteld en werd in 1934 geleverd (201-212). Tussen 1935 en 1940 werd door Werkspoor en de Centrale Werkplaats in Zwolle nog een aantal series gebouwd. Bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog waren er in totaal 121 locomotoren afgeleverd, de serie 201-321. In 1949 besloot de NS de serie nogmaals uit te breiden met 48 locomotoren. Deze werden tussen 1949 en 1951 afgeleverd door N.V. Werkspoor.

In 1972 werd een van de sikken als proef uitgerust met een 1,5 ton wegende hydraulische telescoopkraan van HIAB. De kraan is geplaatst op de achterzijde van de locomotor, boven op de batterijkast. Daarvoor werd de batterijkast aangepast en werden de zandbakken verplaatst. De kraan wordt aangedreven door een hydropomp die d.m.v. V-snaren is gekoppeld met de motor. De kraan heeft een bereik van maximaal 6,5 meter, waarbij een gewicht van 1,5 ton kan worden getild.

 

Foto: Jasper Kroese, 6 juni 2015

Loc 639-10 'Hippel' Meer
  • Fabrikant: Dick Kerr Works, Scotland
  • Type: DE600
  • Bouwjaar: 1957
  • Gewicht: 47 ton
  • Lengte: 9,07 m
  • Asindeling: C
  • Max. snelheid: 30 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Nederlandse Spoorwegen (NS)
  • Rijvaardig: Ja

Historie

De NS-locserie 500 – 600 – 700 is een dieselelektrische locomotief die tussen 1946 en 1998 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.

Met de komst van de Engelse legers naar Nederland aan het einde van de Tweede Wereldoorlog kwamen er ook Engelse locomotieven van het War Department mee. Hieronder waren drieassige diesellocs van een type dat al in de jaren dertig was ontwikkeld voor de London Midland and Scottish Railway (LMS). Na de oorlog werden diverse machines door de NS overgenomen. Na diverse ruilingen bleven er uiteindelijk tien ex-WD locs bij de NS, die in 1946 de nummers 501-510 droegen. Zij werden gebruikt voor rangeerwerk op grote stations zoals Utrecht en Zwolle en vanaf 1947 Rotterdam Feijenoord.

Omdat de tien Engelse tweedehands locomotieven goed bevielen werden er meer aangeschaft. Ook deze honderd locs kwamen weer uit de fabriek van English Electric Company (EEC) te Londen, maar werden nu nieuw geleverd. Na diverse vernummeringen viel de serie uiteen in twee groepen:

– Locomotieven zonder doorgaande luchtrem, alleen geschikt voor rangeerwerk, dit werd de serie 500 (511-545)

– Locomotieven met een doorgaande luchtrem, dus ook geschikt voor het trekken van lichte goederentreinen, dit werd de serie 600 (601-665)

Tot slot nog vijftien locomotieven die zonder motor uit Engeland werden geleverd en in Nederland van een Stork-Thomassen motor voorzien, na eerst andere nummers gehad te hebben, werd dit uiteindelijk de serie 700 (701-715).

De aflevering vond plaats tussen 1949 en 1957. Toen had de NS met de series 501-510, 511-545, 601-665 en 701-715 in totaal 125 drieassige locomotieven van Engels fabrikaat. Zij waren zoals bij alle locomotieven toen nog gebruikelijk olijfgroen geschilderd. Alleen de tien ex-WD locs waren aanvankelijk grijs.

De ex-WD locs 501-510 werden tussen 1969 en 1972 als eerste afgevoerd. Daarna volgden de 701-715 in 1972-1973. De serie 511-545 werd buiten dienst gesteld tussen 1976 en 1989. De serie 601-665 ging vanaf 1991 buiten dienst.

De 639 was de laatste Hippel die gebruikt werd door de werkplaats van Nedtrain in Maastricht en werd aan de ZLSM geschonken en is op 26 augustus 2004 op eigen kracht overgebracht naar Simpelveld.

De loc is weer teruggebracht in de oorspronkelijke groene kleur en doet sindsdien dienst voor werktreinen en rangeerwerk.

Foto: Jasper Kroese

Loc 677-11 'Hippel' Meer
  • Fabrikant: Dick Kerr Works, Scotland
  • Type: DE600
  • Bouwjaar: 1955
  • Gewicht: 47 ton
  • Lengte: 9,07 m
  • Asindeling: C
  • Max. snelheid: 30 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Nederlandse Spoorwegen (NS), Railion
  • Rijvaardig: Nee

Historie

De 677 is door de ZLSM in augustus 2007 overgenomen van Railion / DSM in Geleen om te dienen als onderdelenleverancier voor de 639.

De loc is op 21 september 2007 door Railion van Geleen naar Sittard gesleept.

De ZLSM heeft de 677 vervolgens op zaterdagavond 22 september opgehaald in Sittard met de 2530 van de VSM. Deze was op dat moment in Simpelveld vanwege het dieselweekend en was beschikbaar om het transport uit te voeren.

Loc 321-01 'Lommaert' Meer
  • Fabrikant: Klockner-Humboldt Deutz, Köln
  • Type: Köf II
  • Bouwjaar: 1954
  • Gewicht: 16 ton
  • Lengte: 6,39 m
  • Asindeling: B
  • Max. snelheid: 30 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Lommaert Walserij Producten B.V.
  • Rijvaardig: Ja

Historie

Op zaterdag 31 oktober 1992 ging er voor de vrijwilligers van de ZLSM een hartewens in vervulling. Vanaf Born werd per dieplader de eerste locomotief van de ZLSM overgebracht naar Simpelveld.

IJzerhandel Lommaert uit Born had de diesel-rangeerlok van het type Köf II al een half jaar niet meer in gebruik en schonk de machine aan de ZLSM. De lok startte direkt en met het onthullen van een plaquette met daarop de doopnaam ‘Lommaert’ werd de overdracht afgesloten.

De volgende maanden werden besteed aan een grondige motorrevisie en het herstellen van het plaatwerk. Ook kreeg de gele lok een schilderbeurt waarbij de kleurstelling in de huisstijl van de ZLSM werd gebracht.

De ‘Lommaert’ bewees in de beginjaren haar diensten bij het rangeerwerk en het werken langs de baan voor de diverse werkgroepen.

 

Foto: Jasper Kroese, 6 juni 2015

Loc 332-03 'Spaniol' Meer
  • Fabrikant: Arnold Jung Lokomotivfabrik GmbH, Jungenthal, Kirchen a.d. Sieg
  • Type: Köf III
  • Fabrieksnummer: 13800
  • Bouwjaar: 1964
  • Gewicht: 24 ton
  • Lengte: 7,83 m
  • Asindeling: Bdh
  • Max. snelheid: 45 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Deutsche Bundesbahn (DB)
  • Rijvaardig: Ja

Historie

De Köf-III 332.187 is haar loopbaan in 1964 bij de DB begonnen op het depot (Bw) Krefeld onder het oude nummer Köf 11 187. Op 9 mei 1965 werd ze overgeplaatst naar Bw Düren, waar in 1968 het nummer werd gewijzigd in Köf-III 332.187. Na opheffing van Bw Düren op 1 januari 1984 is de lok overgeplaats naar Bw Aachen-West, waar ze jarenlang dienst heeft gedaan.

In het najaar van 1994 kreeg de lokomotief een revisie-beurt en vlak na de weder-indienststelling scheurde een koppakking van de tweede cilinder, waardoor de machine onbruikbaar werd.

Aangezien men bij de DB de beschikking had over meerdere Köf-III lokomotieven, werd besloten de lok te laten staan. Mede gezien het beleid bij de DB om alle ketting-aangedreven lokomotieven langzaam aan buiten dienst te stellen.

De 332.187 was uiteraard een exemplaar met ketting-aandrijving. Het gevolg was dat de machine op 1 januari 1995 officiëel ter zijde werd gesteld. De officiële afvoer-datum werd 31 juli 1995.

De lokomotief werd daarna door de DB te koop aangeboden, waarna op 26 augustus 1996 de 332.187 door de ZLSM werd aangeschaft. Op 13 september is de lok vervolgens overgebracht naar Simpelveld.

Na het vervangen van de koppakking en enkele kleine reparaties kon de machine op 27 september reeds haar dienst aanvangen bij de ZLSM. Na een grondige schilderbeurt is de machine in de kleurstelling van de ZLSM huisstijl gebracht.

De lok heeft bij de ZLSM eveneens een naam gekregen, en wel ‘Spaniol’, ter ere van een DB-medewerker van Aachen-West. Mede dankzij deze man kwam de aanschaf van de lok tot stand. Daarnaast heeft hij ons bijzonder geholpen bij het verkrijgen van onderdelen en technische informatie over deze lok.

Foto: Jasper Kroese, 6 juni 2015

Loc 332-06 'Conrad' Meer
  • Fabrikant: Orenstein-Koppel & Lubecker Maschinenbau A.G.
  • Type: Köf III
  • Fabrieksnummer: 26376
  • Bouwjaar: 1964
  • Gewicht: 22 ton
  • Lengte: 7,83 m
  • Asindeling: B
  • Max. snelheid: 45 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Deutsche Bundesbahn, Bombardier – Talbot Aachen
  • Rijvaardig: Ja

Historie

Deze lok is op 12 januari 1965 bij de Deutsche Bundesbahn in dienst gekomen in Düsseldorf. Tot 1970 heeft hij daar dienst gedaan. Van juni 1970 t/m januari 1987 is de lokomotief vervolgens gestationeerd geweest te Hagen-Eckesey. Daarna is hij tot 1993 gestationeerd geweest in Hamm en vervolgens tot maart 1997 in Mönchengladbach.

Op 10 maart 1997 is de machine gekocht door de firma Talbot te Aachen voor rangeerwerkzaamheden op en rond haar fabrieksterrein.

Bij Talbot kreeg de machine het nummer T246.

De machine kreeg op 6 november 1997 een grote revisie bij Siemens in Moers en werd opnieuw geschilderd in de Bombardier-Talbot-kleuren.

 

Na een aanrijding had de lok een zodanige schade opgelopen dat het voor Talbot economisch niet meer rendabel was om de machine te herstellen. Tegen schrootprijs heeft de ZLSM de machine kunnen overnemen. Na een inspectie van de technische staat en na proefdraaien van de motor is op 27 januari de lok per dieplader overgebracht van Aken naar Simpelveld.

 

Deze lok is bij de ZLSM in 2000 geheel gereviseerd, zowel constructief als motorisch, en wordt ingezet voor het rijden van werktreinen en rangeerwerkzaamheden.

Loc N4 LKM 'Brandis' Meer
  • Fabrikant: LKM Babelsberg (D)
  • Type: N4
  • Fabrieksnummer: 251127
  • Bouwjaar: 1956
  • Gewicht:
  • Lengte: 6,39 m
  • Asindeling: Bdm
  • Max. snelheid:
  • Oorspronkelijke eigenaar: VEB Silikatwerk Brandis
  • Rijvaardig: Nee

VEB Schamottekombinat Brandis (1962 vh) /=> VEB Silikatwerk Brandis ‘1’ (1973, 1981 vh).

1994 Metaalhandel Schotsman, Nijkerk ‘1’ (Händler, 02.1995 vh)

1998 Veluwsche Stoomtrein Maatschappij, Beekbergen ‘1’

In december 2016 overgebracht naar de ZLSM in Simpelveld.

 

Foto: Martin van der Sluijs, 4 maart 2011

Loc 244-02 'Esslingen' Meer
  • Fabrikant: Machinefabrik Essingen
  • Type: Neuhof-Q 700PS (V60)
  • Fabrieksnummer: 5278
  • Bouwjaar: 1961
  • Gewicht: 57 ton
  • Lengte: 10,5 m
  • Asindeling: C
  • Max. snelheid: 60 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Hütenwerke te Oberhausen, Eisenbahn und Häfen GmbH
  • Rijvaardig: Nee

Historie

Het type Neuhof-Q 700PS is een prototype dat werd ontwikkeld volgens de specificaties van de DB V60. In 1962 komt de ‘Esslingen’ voor het eerst in dienst bij de firma Hüttenwerke in Oberhausen, waar zij het nummer 206 kreeg.

Negen jaar later, in 1971, kwam de lok in dienst van het staalbedrijf Thyssen AG met haar nieuwe nummer 244, en nog datzelfde jaar verhuisde ze naar de Eisenbahnd und Häfen GmbH. Dit vervoersbedrijf gaat dan het spoorvervoer verzorgen tussen Dinslaken en Duisburg Hochfeld.

Vervoerd worden ijzererts, kolen, cokes, vloeibaar staal en gewalste ijzer- en staalproducten. Er moest door de EH244 zwaar werk verricht worden.

Omdat de lok, ondanks zijn 700 pk, uiteindelijk niet meer sterk genoeg bleek voor het werk, werd zij afgedankt.

De ZLSM was op dat moment juist op zoek naar een stevige rangeerlok. Na het bezoek van een delegatie om de machine te bekijken werd besloten tot aanschaf. Op 16 juni 1994 werd het ‘Lauffähigkeitserzeugnis’ getekent en de dag erna kwam de lok op eigen kracht van Duisburg naar Herzogenrath.

Dinsdag 21 juni bracht een NS-lok de machine naar Heerlen, waarna op 7 juli 1994 de machine werd overgebracht naar Simpelveld.

Bij de ZLSM heeft de EH 244 tot de zomer van 1996 dienst gedaan, waarna technische problemen noodzaakten tot een uitgebreide motorrevisie. Op 7 Oktober 2001 was de revisie nagenoeg voltooid en kon de machine voor het eerst weer lopen na een stilstand van meer dan vijf jaar.

Hierna zijn er nog diverse modificaties uitgevoerd, zoals o.a. inbouw van een betere koelwater-voorverwarmer. Op de stoomtreindagen van 8 en 9 juni 2002 werd de Esslingen voor het eerst weer ingezet. Aansluitend is de machine in de juiste kleurstelling volgens de ZLSM-huisstijl gebracht.

In 2009 is de motor van de EH 244 aan een grote revisie onderworpen. Zes zuigervoeringen zijn vervangen, evenals de zuigerveren, aangezien deze nauwelijks nog compressie leverden. Tegelijk werd een begin gemaakt met de inbouw van ATBe, welke in het voorjaar van 2010 in bedrijf is genomen. In 2012 kampte de loc weer met problemen waarna deze uit dienst is gesteld.

Foto: Jasper Kroese, 8 juli 2007

Loc Laura-07 Meer
  • Fabrikant: Klockner-Humboldt Deutz, Koln
  • Type: KS 55B
  • Fabrieksnummer: 55895
  • Bouwjaar: 1954
  • Gewicht: 14 ton
  • Lengte: 5,73 m
  • Asindeling: B
  • Max. snelheid: 14,5 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Ohler Eisenwerk, Laura Metaal Holding
  • Rijvaardig: Ja

Historie

KHD bouwde voor de Tweede Wereldoorlog voornamelijk smalspoor Diesellocomotieven. Nadat KHD de locomotiefproductie na de Tweede Wereldoorlog hervatte, bouwde men pas vanaf 1953 normaalspoor Diesellocomotieven. De locomotieven van de eerste generatie waren allen machines met koppelstangen. De ‘Ohler’-locomotief behoort dan ook tot de eerste generatie gestandaardiseerde loktypen die door KHD vanaf 1953 werden gebouwd. De type-aanduiding voor deze locomotief was KS 55 B en werd in grote aantallen gebouwd.

De donkergroen gekleurde locomotief bezit een 4-cilinder 50 pk luchtgekoelde viertakt dieselmotor van KHD type A4L 514.

Aan de motor is een mechanische versnellingsbak gekoppeld met vier versnellingen.

De maximale snelheid in de eerste versnelling is 3,4 km/h, in de tweede versnelling 5,4 km/h, in de derde versnelling 8,9 km/h en in de vierde versnelling 14,5 km/h.

Via een tandwieloverbrenging wordt vervolgens het achterste wielpaar aangedreven en via koppelstangen het voorste wielpaar.

Na de keuring bij KHD volgde de aankoop van de machine door het Ohler Eisenwerk, waarna deze het nummer 1 kreeg toebedeeld. Toen er in 1979 een extra Diesellocomotief werd aangeschaft werd Lok 1 gedegradeerd tot reserve exemplaar.

Van 1 januari 1976 tot 23 juli 1979 was Lok 1 buiten dienst wegens diverse technische problemen. Daarna werd de motor van Lok 2 ingebouwd in Lok 1, maar vanaf 3 augustus 1979 werd de machine wederom uit de dienst genomen. De lok werd tenslotte in 1987 verkocht aan Laura Metaal Holding.

De machine droeg bij Laura Metaal Holding geen nummer, maar bezat nog steeds de stalen fabrieksnummerplaten van de vorige eigenaar: ‘Nr. 1, Auf Bundesbahn nicht zugelassen’.

Wel werd de locomotief in de boeken opgevoerd onder het machine nummer 61106. Het rangeerwerk bij Laura Metaal Holding werd steeds minder en tenslotte werd de machine overbodig. Het lokje werd in 1999 voor het laatst gebruikt.

Doelloos stond de machine al die tijd op een zijspoor van het fabrieksterrein samen met een platte twee- assige wagen (het laatste overblijfsel van het goederenwagenpark van de voormalige mijn ‘Julia’) en uiteindelijk wilde Laura Metaal Holding van het lokje af.

Het hoofd van de technische dienst Laura Metaal Holding, wilde dat de locomotief werd bewaard voor het nageslacht en heeft uiteindelijk de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij benaderd om de machine op te komen halen.

Op 10 januari 2018 is de loc in bruikleen gegeven aan Stichting Koempels van de Domaniale (Schacht Nulland).

Foto: Frank Blaubitz, 02 augustus 2003
Treinstel DEII 179-05 Meer
  • Fabrikant: Allan, Rotterdam
  • Type: DE II
  • Bouwjaar: 1952
  • Gewicht: 102 ton
  • Lengte: 45,4 m
  • Asindeling: Bo’2’Bo
  • Max. snelheid: 105 km/u
  • Oorspronkelijke eigenaar: Nederlandse Spoorwegen (NS)
  • Rijvaardig: Nee

In de jaren 1952 tot en met 1954 bouwde de firma Allan te Rotterdam voor de exploitatie van secundaire baanvakken 30 motorrijtuigen (DE-I) en 46 tweewagenstellen (DE-II). Met de komst van de DE-II werd de stoomtractie langzaam aan verdreven.

Voor die tijd was het zeer modern materieel: de gehele aandrijving zat onder de vloer en er werden scheenloze draaistellen toegepast.

Het materieel werd afgeleverd in de kleur blauw met een wit dak, voorzien van rode biezen.

Vanaf 1953 worden de Blauwe Engelen ook in Limburg ingezet op de Miljoenenlijn en op Maastricht-Aken en Maastricht-Luik. In de jaren zestig werd de blauwe kleurstelling door de Nederlandse Spoorwegen vervangen door een rode.

In 1985 gingen alle ‘diesel-eentjes’ en de 22 niet omgebouwde tweewagenstellen buiten dienst. Het motorrijtuig DE-I 41 is door de stichting Stibans van de sloper gered en is momenteel rijvaardig. Dit treinstel is gestationeerd in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

DE-II 72/179:

Het treinstel komt als DE-II 72 op 12 december 1953 in dienst bij de NS. De DE-II is na de modificatie sinds september 1979 in dienst onder nummer 179.

In de beginjaren heeft de 72 weining technische problemen gehad, echter in april 1957 is het treinstel twee en een halve maand buiten dienst geweest wegens een stevige aanrijding met een vrachtauto bij Raalte. In februari 1963 is het rijtuig wederom betrokken bij een aanrijding tussen Zwolle en Kampen, waarna het voor reparatie anderhalve maand in de werkplaats staat. In februari 1964 ondergaat het treinstel in de hoofdwerkplaats een grondige revisie wegens een verteerde vloer. Bij deze revisie wordt het treinstel grotendeels ontmanteld en worden de dieselmotoren vervangen en wordt een nieuw type banken geplaatst. Tevens wordt de kleur veranderd naar de standaardkleur voor het dieselmaterieel: wijnrood.

In september 1968 wordt, naar aanleiding van het zware treinongeval in Harmelen van 1962, de 72 voorbereid voor inbouw van ATB. De ATB is echter bij de diesels nooit in gebruik genomen. In december 1968 wordt verder nog als onderdeel van de nieuwe NS-huisstijl het uiterlijk van de 72 verrijkt met witte NS-emblemen.

In mei 1972 ondervond de 72 weer een aanrijding, ditmaal in Leeuwarden waarbij het in botsing kwam met een rangeerlocomotief.

Op 17 september 1979 werd de 72 grondig verbouwd in het kader van de modernisering van 26 DE-II stellen. Er werd een omroepinstallatie ingebouwd en de deuren kregen centrale deursluiting. Ook werd het treinstel in de nieuwe gele kleur overgespoten. Een verdere modificatie werd uitgevoerd aan de machinistencabine. Technisch werd het treinstel ook grondig gewijzigd. Er werden nieuwe dieselmotoren, compressoren en generatoren geplaatst, het koelsysteem werd verbeterd, evenals de elektrische- en verwarmingsinstallatie.

Vanaf dat moment is het treinstel ook niet meer origineel: het ABk-rijtuig is verbouwd tot tweede klas, het rijtuig met bagageafdeling (BDk) is gewijzigd in ABk. Ook de samenstelling van de rijtuigbakken is gewijzigd. Ten gevolge van een ernstige botsing was een rijtuigbak van een DE-II ernstig beschadigd, waardoor dus één bak overbleef. Deze rijtuigbak werd in een doorschuifsysteem bij de modernisering gebruikt om de ombouw te versnellen, waardoor de 72 onder het nieuwe nummer 179 werd gecombineerd met het ABk-rijtuig van de 73.

In mei 1982 werd de 179 overgeplaatst van Zwolle naar Maastricht ter vervanging van de Diesel-Eentjes. Met ingang van de zomerdienst van 1982 beginnen de omgebouwde DE-II’s op de baanvakken Maastricht-Luik en Heerlen-Kerkrade-Valkenburg. Op 22 mei 1982 doet een DE-I als laatste dienst op het Miljoenenlijntje, waarna het rijtuig wordt vervangen door een DE-II. Vanaf juni zijn de DE-II’s 178 t/m 186 gestationeerd in Maastricht.

Vanaf zomer 1984 is door de elektrificatie van de lijn Maastricht-Luik een aantal DE-II’s overbodig geworden en in september 1985 gaan de 178 en 179 weer terug naar Zwolle. Na de elektrificatie van de lijn Heerlen-Kerkrade Centrum verdwijnen nog eens twee treinstellen, waarna alleen nog de lijn Valkenburg-Kerkrade overblijft: het huidige traject de ZLSM.

In augustus 1987 vertrekken de laatste treinstellen en komen er vier fraai gerevideerde treinstellen uit Zwolle naar Maastricht, waaronder de 179. De resterende Diesel-Tweetjes rijden tot de zomerdienstregeling van 1988. Op 28 mei 1988 wordt tenslotte de laatste dag op het traject Valkenburg-Kerkrade gereden met de DE-II. Inmiddels wil de DB de inzet van de oude Accutriebwagens (ETA) op de lijn Maastricht-Aken gaan staken en kan de dienst door de DE-II worden overgenomen. Wegens discussies over het al dan niet nodig hebben van het Duitse Indusi-systeem blijven de accuwagens nog even rijden. In het najaar van 1988 kreeg de 179 samen met de 178 de beschikking over Indusi voor de trajecten naar Duitsland en in december 1988 werd de 179 weer gestationeerd in Maastricht, waar het op 16 december de dienst overnam van de ETA-treinstellen op het traject Maastricht-Aken.

Op 30 mei 1992 rijdt de 179 samen met de 177 de officiële afscheidsrit voor het baanvak Maastricht-Aken en wordt vanuit Heerlen naar Aken gereden.

De komst van het nieuwe dieselmaterieel DM’90 betekent het einde van de DE-II’s in Limburg, zij het minder snel dan gedacht. Eerst zou dat juni 1997 zijn geweest, maar door problemen met de inzet van het nieuwe materieel hebben de Diesel-Tweetjes 178 en 179 tot 14 augustus 1998 dienst gedaan op het traject Heerlen-Aken. Op deze dag komt de formele toestemming van de DB voor de nieuwe dieseltreinstellen. Het feestelijke afscheid wordt uiteindelijk op 19 september 1998 georganiseerd in Heerlen en op 18 november 1998 worden de 171, 178 en 179 officieel terzijde gesteld. De 171 was toen al verdwenen naar de sloper.

De 179 is uiteindelijk op vrijdag 25 juni 1999 overgedragen aan de ZLSM. Voor de nodige meegeleverde reserve-onderdelen heeft treinstel 178 dienst gedaan.

Foto: Bart van ‘t Grunewold, 30 augustus 1983
koop uw kaartjes online!